Wczoraj w Słupsku gościliśmy Lunę i Achileasa w ramach projektu Komisji Europejskiej pn. RoadTripProject. Konsultanci Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Słupsk przybliżyli im historię naszego wielokulturowego miasta, pokazali najważniejsze zabytki, a także poinformowali jak członkostwo Polski w Unii Europejskiej wpłynęło na rozwój Słupska.
Po zwiedzaniu przyszedł czas na część oficjalną, czyli spotkanie z Robertem Biedroniem – Prezydentem Miasta Słupska. Zostało ono poprzedzone konferencją prasową z udziałem lokalnych mediów. Podczas niej nasi goście przybliżyli ideę projektu, podzielili się swoimi wrażeniami, a także poinformowali, dlaczego to właśnie Słupsk znalazł się na mapie ich podróży.
Po konferencji uczestnicy projektu mieli okazję swobodnie porozmawiać z prezydentem miasta i uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z funkcjonowaniem miasta, współpracą międzynarodową oraz wyzwaniami z jakimi musi się zmagać na co dzień prezydent miasta.
Ostatnim etapem wizyty w regionie była Ustka, gdzie Luna i Achileas odwiedzili nasz Mobilny Punkt przy Centrum Aktywności Twórczej. Tak im się u nas spodobało, że postanowili Was zaprosić do odwiedzin!
KONTEKST
Komisja Europejska (Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej) chce dać młodym Europejczykom nową szansę bezpośredniego poznania tego, co UE reprezentuje i jakie działania podejmuje w terenie.
Projekt Road Trip to przede wszystkim niezwykła przygoda: millenialsi z różnych środowisk wyruszają w podróż po Europie i badają różne projekty i inicjatywy, których realizację umożliwia UE.
CELE
Ostatecznym celem jest przyczynienie się do (ponownego) przybliżenia młodym Europejczykom tematów związanych z Unią Europejską.
Konkretny cel projektu Road Trip to zwiększenie świadomości o działaniach UE w regionach i zaangażowanie w nie obywateli.
Innym kluczowym zadaniem jest stworzenie i pielęgnowanie społeczności internetowej – oddolnego kanału komunikacji prowadzonego przez millenialsów – oraz zainicjowanie rzeczywistej dyskusji na tematy europejskie, odzwierciedlającej ich zainteresowania, obawy i oczekiwania.
Kanały komunikacji
Streszczenie
Cztery zespoły (każdy złożony z pary młodych Europejczyków) wyruszają w podróż po Europie vanem. Mogą wsiadać i wysiadać, gdzie zechcą. Po drodze do podróżnych przyłączają się na chwilę miejscowi, którzy ułatwią podróżnym zapoznanie się z lokalnym życiem i kulturą. Podróże prowadzą przez kontynent, od wybrzeża Morza Śródziemnego po Morze Bałtyckie, wzdłuż Oceanu Atlantyckiego i wzdłuż Dunaju.
Projekt Road Trip w pigułce:
- 4 podróże, z których każda potrwa około miesiąc.
- W sumie 12 000 km przebytych w całej Europie, w 4 różnych obszarach geograficznych.
- Lokalni influencerzy („regiolnalsi”) przyłączają się na krótko do wycieczki, aby pomagać podróżnym i śledzącym ich fanom w odkrywaniu lokalnej kultury. Będą dzielić się swoimi działaniami ze społecznością internetową.
- Kilka osobistości („grands témoins”) spotka się z podróżnymi w charakterystycznych miejscach i porozmawia z nimi na ważne tematy.
- Wolontariat jest włączony w projekt.
- Zapewniony jest czas na spontaniczne spotkania i dodatkowe wycieczki.
- Podróżnicy opowiedzą o swoich podróżach rówieśnikom za pośrednictwem platform społecznościowych.
- Po zakończeniu projektu powstanie film o wyprawie i alternatywny internetowy przewodnik turystyczny (99 rzeczy do zrobienia w Europie).
Grupa docelowa:
- Grupa wiekowa: 18–30 (ze szczególnym uwzględnieniem 18–25);
- Niezależnie od wykształcenia i wiedzy;
- Z neutralnym podejściem do UE („nie wiem/nie obchodzi mnie”).
Przetestowane i zatwierdzone
Aby przetestować takie podejście, przeprowadzono już wcześniej kompleksowe testy. Ich wyniki potwierdziły wartość projektu dla odbiorców docelowych.
- Grupy fokusowe (sesje w Portugalii, Grecji i na Litwie – 2 grupy wiekowe na kraj; 18–23 i 23–30 lat);
- Ankieta internetowa (zebrano 2500 informacji zwrotnych w 25 państwach członkowskich UE).
Trasy
Projekt Road Trip obejmuje 4 główne trasy na całym kontynencie.